Sök:

Sökresultat:

1725 Uppsatser om Bygg och konstruktion - Sida 1 av 115

"Bygg och konstruktion": Verktyg för matematisk utveckling i förskolan

Syftet med uppsatsen är ?Hur kan Bygg och konstruktion skapa möjligheter för barns matematiska utveckling i förskolan?? För att ta reda på det observerade jag några barns, i en förskoleverksamhet, bygg- och konstruktionsaktiviteter. Jag intervjuade även barnen för att ta reda på vilka begrepp barnen kunde som kunde kopplas ihop med Bygg och konstruktion samt vad de trodde att ordet bygga betydde. Jag utförde även några aktiviteter tillsammans med barnen. Resultatet av mina metoder var att de flesta barnen kunde de matematiska begreppen som jag frågade dem om samt att de använde sig av begreppen i deras aktiviteter och lekar.

Bygg och konstruktion : en kreativ process i förskolan

Syftet med arbetet är att undersöka hur viktigt Bygg och konstruktion är i förskolan och hur man kan arbeta med det som en kreativ process. I läroplanen Lpfö -98 står det att barn ska få möjlighet till att vara kreativa på olika sätt, vilket även innebär genom att få konstruera och utnyttja material och tekniker. För att skapa en plats för detta behöver det inte kosta så mycket pengar och man behöver inte så stora utrymmen menar Mylesand (2007), engagerade pedagoger är det viktigaste och att materialet som finns att arbeta med väcker nyfikenhet hos barnen.Metoden har varit att forska i litteratur och praktisk utveckla en bygghörna på en förskolas utegård. Genom att barn får möjlighet att bygga och konstruera ute kan de bygga i större dimensioner och kan använda större material som Tragton(1996) menar är bra för barn som växer, detta kan kopplas till strävansmål som finns i läroplanen som säger att barn ska utveckla sin motoriska och koordinations förmåga..

Vad gör barnen i byggrummet? : En studie om pedagogens roll vid bygg och konstruktion i förskolan

Syftet med undersökningen var att undersöka hur barn bygger utifrån en inspirationsbild samt om barnen lär sig mer då de utmanas av en pedagog. Undersökningen genomfördes med hjälp av observationer av barn på en förskoleavdelning där samtliga barn var tre år gamla.  Resultatet visade att de flesta barnen byggde vertikalt. Endast ett barn valde att bygga horisontellt och använde inspirationsbilden som underlag till sitt bygge. Resultatet visade även att det har stor betydelse om det finns en pedagog närvarande som utmanar barnen vid Bygg och konstruktionslek och kan synliggöra deras lärande. Skillnaden i barnens byggande när de blev utmanande av en pedagog var att de använde sig av flera byggklossar när de byggde samt av flera olika geometriska former på byggklossarna..

Bygg och konstruktion med de äldre barnen i förskolan : En studie om pedagogers arbete och syn kring bygg och konstruktion i traditionell förskola och montessoriförskola

The purpose of this study was to examine how pre-school teachers in Montessori inspired and traditional preschools can work with build and construction with the older children, and what views the pre-school teachers might have on the subject.  The study was implemented through qualitative semi-structured interviews with pre-school teachers. The investigational method was chosen due to the fact that I wanted to gain knowledge about the pre-school teachers? views and perspectives on build and construction activities, and how they might work with it. Another reason was to examine how the view on, and the work with build and construction can resemble and differ between Montessori inspired pre-schools and traditional pre-schools.The result shows that there is both similarities and diverseness between the Montessori influenced pre-schools and the traditional pre-schools, when it comes to how the pre-school teachers reason and work with build and construction.

Teknik som strävansmål : En undersökning om hur pedagoger arbetar med teknik i förskolan

Teknik är en stor del av vårt samhälle i dag och barnen behöver få med sig grundkunskap i tidig ålder. Syftet med det här examensarbetet är att ta reda på hur pedagoger arbetar med strävansmålen inom teknik i läroplanen för förskolan.  I undersökningen har kvalitativa intervjuer med pedagoger genomförts för att få en bild av hur arbetet med strävansmålen i teknik ser ut.Resultatet pekar på att pedagogerna är osäkra i sitt arbete med teknik. De vet inte riktigt vad teknik är och vad det innefattar i förskolans verksamhet. Att de önskar mer verklighetsförankrade uppgifter och reflektioner i verksamheten för att lära mer om teknik.Resultatet visade också att bygg, konstruktion och skapande var en aktiv del av förskolans verksamhet. Medans vardagsteknik och teknik som en del av samhället inte arbetades lika aktivt med.   .

Samordning mellan bygg- och underentreprenörer

Kv. Sandhamn heter projektet, där jag utförde min verksamhetsförlagda praktik och det var totalt sjuttio lägenheter byggda till en beställare, som i detta fall är Familjebostäder. Projektet är en totalentreprenad där HMB Construction AB är totalentreprenör. Jag har valt att avgränsa mig till att undersöka samordningen mellan bygg- och underentreprenörer, endast på HMB Constructions AB. Anledningen till det här arbetet var att se hur samordningen fungerar mellan bygg- och underentreprenörer.Genomförandet av detta arbete har sin grund i en frågeenkät som jag delat ut till sex olika entreprenörer.

Bygg- och rivningsavfall Construction & Demolition Waste

Stora materialmängder omsätts i byggsektorn, men en stor del restprodukter från byggande ochrivning hamnar på avfallsdeponi idag. Bygg- och rivningsavfallet är besvärligt att hantera och sorterapå grund av att mängden är stor, sammansättningen komplex och den innehåller många miljöfarliga ämnen.Syfte med examensarbetet är att ta reda på hur hanteringen av bygg- och rivningsavfall går till, vad som händer med avfallet efter att det har slängts, vilka olika faktorer som förekommer och hur avfallet kan återvinnas, återbrukas och på vilket sätt kan man förbättra hanteringen av avfallet på ett miljömässigt sätt.Examensarbetet består av två huvuddelar. Den teoretiska delen går igenom relevanta teorier ochinformation från litteratur och olika rapporter. I undersökningen tillämpas informationen från litteraturen och appliceras på de byggarbetsplatser och miljöföretag som valts att besökas.När det kommer till bygg- och rivningsavfall från olika företag kan det skiljas markant beroende påvar bygget ligger och vilket typ av arbete utförs. Det medför också hur stora massor som man slänger i olika containrar och om man har plast till alla containrar på det området som man befinner sig på..

Teknik i förskolans uterum - förutsättningar och innehåll

Syftet med studien är att kartlägga och beskriva hur förskolan möjliggör för barnen  att uppleva teknik i uterummet och vilka förutsättningar som finns för att ytterligare stimulera dem för ämnet. Jag ger en beskrivning av denna verksamhet vid fyra förskolor vilka har varierande grad av teknikprofil för att se likheter och skillnader i deras arbets- och förhållningssätt. De metoder som jag använder mig av är dokumentation av förskolegården samt intervjuer med pedagoger och barn. Mina huvudresultat visar att faktorer som påverkar teknikimplementering i förskolan består av utbildning och intresse hos ledning, pedagoger, barn och föräldrar. Förskolorna använder gårdens fysiska förutsättningar för att uppleva tekniken och erbjuder barnen till största delen bygg- och konstruktionsmaterial.

Matematik och små barn : En studie i hur bygg- och konstruktionshörnor utformas för matematiskt lärande i förskolan

Syftet med detta arbete var att synliggöra olika tillvägagångssätt hos pedagoger i förskolan när de utformar matematiska bygg- och konstruktionshörnor för de yngsta barnen samt att synliggöra vilka faktorer som är betydelsefulla för arbetet med matematik för små barn. I denna studie valde vi att besöka tre olika småbarnsavdelningar på tre olika förskolor. Vi har haft för avsikt att intervjua två pedagoger på varje besökt avdelning och ställa frågor bl.a. om deras arbete med matematik, bygg- och konstruktionshörnor och små barns lärande. Vi har även använt oss av observationer som metod, vilket har gått ut på att vi studerat de olika bygg- och konstruktionshörnorna samt dokumenterat dessa med hjälp av fotografering.

Nya vattenverket i Gäddvik: Fördjupning stumsvetsning

Detta examensarbete är en fördjupning om stumrörsvetsning som var en av de huvudsakliga skarvmetoderna till de ledningarna som ingick i bygget av Luleå kommuns nya vattenverk. Rapporten skrevs under min verksamhetsförlagda utbildning hos Nåiden bygg som var generalentreprenör för vattenverksbygget.Ledningsdragningen som bygget startade med var två stycken polyetenledningar av dimension 710mm som går parallellt med varandra från råvattenpumpstationen nere vid Luleåälv till nya vattenverket, en sträcka på 1,1 kilometer. Till ledningsdragningen har en svetscontainer byggts för att ha möjlighet att utföra stumsvetsning. Schaktkalkyl, tillvägagångssätt och tidplaner har upprättats.Rapporten beskriver hur Nåiden bygg har gått tillväga för att utföra denna typ av ledningsdragning, vad som har förbereds och vad som kan göras bättre till nästa gång. Nere vid pumpstationen var vi tvungna att tunnla under två befintliga segjärnsledningar.

Byggnadslogistiskt arbete för minskat slöseri ? En studie över arbetsfördelningen vid innerväggsmontage på Tuve Bygg AB:s projekt Stapelbädden etapp 3

The production costs have steadily increased within the construction industry during the 21st century. Voices are raised meaning that the construction industry is too unsuccessful in making the production more efficient and to develop it?s way of working. One way to deal with the production costs is to minimise the waste, with waste meaning activities that doesn?t add value to the finished product.

Hållbart byggande, Gröna Skrapan och Bright Living - Två klimatsmarta initiativ som gör skillnad

Bygg- och fastighetssektorn utgör en stor del av samhällets miljöpåverkan och står idag för 40% av den totala energiförbrukningen i Sverige. Denna energiförbrukning måste minska i och med att energin i Sverige till stor del kommer från fossila bränslen, vilket bidrar till den globala uppvärmningen. I och med detta står bygg- och fastighetssektorn inför stora utmaningar inom en snar framtid. För att komma till rätta med problemet har bygg- och fastighetssektorn tagit steget mot en hållbar utveckling genom införandet av konceptet hållbart byggande.Syftet med denna studie är att undersöka vilka incitament som kan få företag inom bygg- och fastighetssektorn att investera i referensprojekt inom konceptet hållbart byggande. För att uppnå detta utgår studien ifrån två referensprojekt; Skanskas kontorsfastighet Gröna Skrapan och A-hus nya husserie Bright Living.

"-Ni har ju inte ens börjat!" "-Vadå, vi är ju nästan färdiga!?": Har flickor och pojkar olika strategier och värderingar vid teknisk problemlösning och konstruktion?

En undersökning om flickors och pojkars eventuella olika värderingar och strategier vid teknisk problemlösning och konstruktion. Tar sig flickor och pojkar an uppgiften på samma sätt? Lägger de lika stor vikt vid estetisk utformning respektive funktion? Undersökningen är gjord i åk 5..

Klagomålshantering i den svenska bankbranschen

The production costs have steadily increased within the construction industry during the 21st century. Voices are raised meaning that the construction industry is too unsuccessful in making the production more efficient and to develop it?s way of working. One way to deal with the production costs is to minimise the waste, with waste meaning activities that doesn?t add value to the finished product.

Apoteksmonopol - en studie som handlar om apoteksmonopolets omreglering

The production costs have steadily increased within the construction industry during the 21st century. Voices are raised meaning that the construction industry is too unsuccessful in making the production more efficient and to develop it?s way of working. One way to deal with the production costs is to minimise the waste, with waste meaning activities that doesn?t add value to the finished product.

1 Nästa sida ->